Jan Stevens(1967) studeerde communicatiewetenschappen en sociale en culturele antropologie in Leuven. Daarna doorliep hij tal van omroepfuncties: redacteur, eindredacteur, digitaal projectleider, programmamanager en netmanager van VRT/Canvas. In zijn laatste functie gaf hij leiding aan de vernieuwde invulling van die zender. Hierna begon hij het productiebedrijf Boiler Media, waarvoor hij series ontwikkelde, initieerde en coördineerde, waaronder het hier bekroonde 4×7.

Waarom dit verhaal?
 De documentairereeks 4×7 is een platform dat juist door z’n beperkingen grote mogelijkheden biedt. De individuele bijdragen zijn nooit langer dan 7 minuten. Maar voor de rest staat het de maker vrij elk onderwerp, in elke stijl en op elke wijze aan te pakken. Het verleidde niet alleen jonge filmers, maar ook gevestigde regisseurs om een bijdrage te leveren. Zo komen Stijn Conincx en Marc Didden naast jong talent te staan, zoals Lidewij Nuitten en Evy De Ceur. Gedreven door persoonlijke urgentie vertellen zij hun verhalen, variërend van een klein, intiem portret uit de eigen levenssfeer, tot een bredere, maatschappelijk relevante geschiedenis. De uitzendingen van telkens 4 onderwerpen, zijn op de website afzonderlijk te bekijken. Door de korte lengte wordt het nooit saai, maar evenmin gehaast. De redactie van Meestervertellers is onder de indruk van zowel de kwaliteit, maar ook van het initiatief om zoveel makers een kans te bieden om hun verhalen te vertellen.
Toelichting van de maker
Door z’n ambitie, ruimte en vrijheid is 4×7 een uniek project. De afgelopen jaren ontwikkelde Canvas al tal van kwalitatief hoogstaande, prachtig gefilmde en narratief sterke producties, maar een magazine in deze vorm ontbrak nog. Terwijl het toch een betrekkelijk eenvoudig concept is: een reeks afleveringen bestaande uit 4 korte documentaires, door filmers van zeer diverse pluimage gemaakt. Gevestigd, nieuw of ergens halverwege de carrière. De samenbindende factor bestaat uit de lengte van slechts zeven minuten en de eis dat het vertelde verhaal persoonlijke urgentie moet hebben. Maar of dat binnenshuis of buitenshuis, in familiekring of ver daarbuiten wordt gevonden, mag de maker zelf uitmaken.