Zwermelingen

door Naomi Steijger

Op een dag vindt Sander in het bos achter zijn huis in Venlo een pakketje. Erin zitten een dagboek, een Poolse bijbel en pasfoto’s. Een vrouw met donker haar en donkerbruine ogen kijkt hem vanaf de foto’s strak aan. Wie is de vrouw en wat is er met haar gebeurd?

Het verhaal

Op een dag vindt Sander in het bos achter zijn huis in Venlo een pakketje. Erin zitten een dagboek, een Poolse bijbel en pasfoto’s. Een vrouw met donker haar en donkerbruine ogen kijkt hem vanaf de foto’s strak aan. Wie is de vrouw en wat is er met haar gebeurd?

Luister de hele podcast hier

Toelichting maker

Ik was al eerder in Venlo geweest voor het maken van een radiodocumentaire, toen viel me het klooster Bethanië al op, waar nu zo’n 500 arbeidsmigranten wonen. Wat me ook opviel waren de mensen die daar aan de grens met Duitsland leken rond te dwalen, ik zag mensen met koffers op en neer lopen, aan de weg staan of in het bos verdwijnen. Ik sprak eens iemand aan, het bleek een Poolse jongen te zijn die geen werk meer had, waardoor hij zijn slaapplaats in het klooster verloor en een weekend op straat moest overbruggen tot hij weer op maandag bij het uitzendbureau terecht kon. Ook zag ik mensen die al veel langer op straat leken te leven, er kwamen allerlei vragen in me op waar ik toen nog goede vorm voor gevonden had.

De radiodocumentaire die ik had gemaakt over het grensgebied had Sander geluisterd, hij woont aan de rand van het Jammerdal, we kwamen in contact op Instagram, daar zag ik de foto’s die hij maakt. Hij fotografeert slaapplaatsen in het Jammerdal, op de foto’s zie je geen mensen maar alleen de spullen die achterblijven. Sander vertelde me dat hij regelmatig zeer persoonlijke spullen in het bos vond en ook op een dag een pakketje met een dagboek, pasfoto’s en een Poolse bijbel. Ik wilde al langer een verhaal maken waarin deze mensen een stem zouden krijgen, doordat Sander de spullen die hij had gevonden wilde teruggeven, moesten we naar de vrouw op de pasfoto’s op zoek. Zo konden we onderweg het verhaal van vele anderen die we op onze zoektocht tegenkwamen vertellen.

Josephina (zij deed de vertaling), Sander en ik hebben alle gesprekken met de mensen in Zwermelingen in de winter gedaan. We spraken mensen die geen kans maken op een plek in de nachtopvang en dus verblijven ze buiten. Boa’s of politie vraagt hen vaak uit de openbare ruimte te vertrekken waardoor ze verblijfsplekken vinden in de luwte: in de bossen en de stadsparken. Die onzichtbaarheid is eigenlijk een thema geworden in de hele serie. Voor de research van de vertelling ben ik veel met Sander en Josephina ter plekke in het Jammerdal geweest, dat was voor mij de enige manier: het werk bestond uit veel tijd door te brengen, veel mensen ter plekke interviewen en met de pasfoto’s in de hand rondvragen.

Om het verhaal dichtbij te laten voelen voor luisteraars was Sander ook heel belangrijk want tijdens zijn revalidatie liep hij meerdere keren per dag door het bos waardoor hij veel meer in contact kwam met de mensen die er verbleven, na opnames ging ik weer een weekend naar huis. Ik vroeg hem om zijn wandelingen in het Jammerdal met de dictafoon op zijn telefoon op te nemen, dat materiaal geeft je als luisteraar bijna het gevoel dat je er zelf bij bent en zo had ik heel veel geluid uit het Jammerdal.

Een andere manier om het verhaal dichtbij te brengen vond ik in de muziek, ik werk graag samen met mijn vaste componisten en ook voor Zwermelingen hebben Timo Tembuyser en Charlotte Dommershausen de muziek en het sound design gemaakt, dat is een subtiel spel waarin je soms conceptuele keuzes maakt om het verhaal vanuit gevoel te kunnen vertellen. Ook in opgenomen materiaal zoek ik naar muzikaliteit, op een van de ontmoetingen die Sander had in het bos zong Magda een lied voor hem, dat werd het openingslied van elke aflevering. Ik geloof dat Magda’s lied iets zegt dat in woorden niet mogelijk is, ze zingt met trots, er klinkt hoop in haar stem, het heeft ook bijna iets van een verzetslied voor mij. Het was belangrijk dat Zwermelingen een gevoelige, verhalende maar bovenal menselijke vertelling zou worden.

Biografie

Naomi Steijger (1994) studeerde in 2019 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. In 2018 won zij samen met Timo Tembuyser de NTR Podcastprijs voor de documentaire 88 woningraten. Sindsdien maakte ze audiodocumentaires voor DOCS en voorstellingen bij productiehuis Frascati. Als maker zoekt ze naar verhalen en stemmen die doorgaans niet worden gehoord. In 2021 was ze ook al in Venlo, ze verbleef een winter op een ‘grensberg’, waar ze mensen interviewde over het leven op de grens. Het resultaat was de VPRO-radiodocumentaire: Heem, ontmoetingen op een grensberg.

Toelichting redactie

Het verhaal van Naomi Steijger gaat over een onderbelicht deel van arbeidsmigratie. Door dit verhaal belicht ze de schimmige wereld die daarachter schuilt. Maar bovenal is het ook een ode aan audio en de kracht van luisteren. 

Steijger heeft als beste het medium podcast benut: Zwermelingen wekt een Venloos bos tot leven in geluid. Het is echt Meesterverteller-waardig met een heel eigen stijl. Je hoort hoe spoor na spoor een wereld wordt getekend die je als luisteraar als vanzelfsprekend neemt, want het klinkt niet geknutseld of vergezocht, maar als je erop gaat letten weet je dat het allesbehalve simpel is. 

Het is prachtig gemaakt qua sound-design en met teksten met een poëtische kracht die erbij hoort. Zwermelingen doet wat een goede podcast moet doen; je mee op reis nemen en je een wereld doen voelen en zien.

Sara de Monchy (Voorzitter Redactie Luisteren)





Meestervertellers

Jaarlijks brengen we de beste Vlaamse en Nederlandse verhalende journalistiek in beeld, tekst en geluid digitaal samen in Meestervertellers.