Laurence Fisher woont al 55 jaar op een afgelegen Canadees eiland. Wanneer zijn vader op een dag uitvaart met zijn broertjes en zus aan boord en nooit meer terugkeert, erft Laurence een enorm stuk land in het noorden van het eiland. Maar hij heeft geen idee wat hij ermee aan moet.
No Man is an Island vertelt in fotografie, audio en muziek het verhaal van Laurence Fisher en een klein zoveel mogelijk zelfvoorzienend eilandje nabij Canada. Het verhaal verscheen in 2020 in het Nederlands en Engels in het online interactieve magazine Far Away-Up Close van Docking Station en werd gemaakt door Emmie Kollau en Ryan Walker met muziek van Imre Ploeg.
Laurence Fisher woont al 55 jaar op het Canadese eilandje. De plek is een magneet voor ‘zoekers’, voor mensen die hun leven besluiten drastisch om te gooien en voortaan te leven met wat de grillige natuur te bieden heeft. Fisher verhuist er als kind met zijn familie naartoe. Wanneer zijn vader op een dag uitvaart met zijn broertjes en zus aan boord en nooit meer terugkeert, erft Laurence een enorm stuk land in het noorden van het eiland. Hij heeft geen idee wat hij ermee aan moet.
In No man is an Island vaart Laurence, misschien wel voor de laatste maal, op en neer naar het vasteland en kijkt tijdens de tocht terug op zijn leven. No man is an Island gaat over leven met de natuur, en de anderen; over het zoeken naar een doel in je leven en over omgaan met omstandigheden waar je niks aan kan veranderen.
No man is an Island komt voort uit een project van Ryan, die in 2020 als Docker werkte aan een multimediaproject genaamd Voices in the Wilderness, dat het verhaal vertelt over een klein eiland in de Salische Zee. Voices in the Wilderness toont deze afgelegen gemeenschap en bevraagt onze heimwee naar een leven dat bekend is via clichés; afgelegen, romantisch en een poort voor escapisme. Maar het eiland is niet zomaar een escapistisch utopie; het land en de mensen die er wonen zijn onderworpen aan de grillen van een moderne, continentale wereld waarmee ze tegelijkertijd verbonden en geïsoleerd van zijn.
Voices in the Wilderness zoekt naar alternatieve manieren van leven die voor velen toepasselijker en wenselijker lijken nu onze wereld moeilijke tijden doorkruist. Het weerspiegelt de discussies die velen vandaag de dag voeren rond klimaatverandering en een versnelde beweging in de richting van een grotere betrokkenheid naar de afkomst van ons voedsel, kleding en andere eerste levensbehoeftes.
Na zijn Docking-periode werkte Ryan Walker van augustus tot oktober 2020 samen met Emmie Kollau (podcastmaker) en Imre Ploeg (musicus). Op basis van het bestaande materiaal van Voices in the Wilderness wordt het verhaal opnieuw verteld met Laurence Fisher als hoofdpersoon, een 72-jarige man die al meer dan vijftig jaar met zijn vrouw op het eiland woont.
In No Man is an Island volgen we Laurence gedurende het uur dat de veerpont naar het vasteland vaart. Daar denkt hij na over de kwetsbaarheid van zijn leven en de lessen die hij van het eiland geleerd heeft. De belangrijke keuzes die Laurence in zijn leven heeft gemaakt, tonen niet alleen zijn moedige karakter, maar ook universele waarden als leven, dood, liefde en zelfbewustzijn die op ons allemaal van toepassing zijn.
De muziek voor No Man is an Island is in handen van Imre Ploeg, die zich liet inspireren door de foto’s en video’s van Ryan Walker. De muziek helpt het verhaal te vertellen van Laurence Fisher en zijn relatie met de bossen en het water die het eiland omringen. Tegenover de duisternis van de zee en de lokroep van de sirenen, staat de speelsheid en magie van de dennenbossen, waar vogels eeuwig fluiten, de insecten krioelen en de takken ritselen.
Biografie
Ryan Walker is een fotograaf uit Toronto, Canada. Zijn werk werd behalve in zijn eigen land tentoongesteld in Rusland, Nederland, Italië, Australië en de VS. Hij heeft ook verschillende prijzen en beurzen ontvangen, waaronder PDN’s Emerging Photographer (najaar 2017), Magenta Flash Forward Emerging Photographers award, een Ontario Graduate Fellowship en een Magnum Photos beurs.
Emmie Kollau is journalist, podcast- en (audio)documentairemaker. Ze is hoofdredacteur van het multimediale Iron Curtain Project, maakte de het afgelopen jaar de podcast Lopendebandwerk (VPRO) en was als producent verantwoordelijk voor de podcast De man en de maan (NTR). Samen met Tijl Akkermans vormt ze het productiehuis Aldus’ producties. Sinds 2018 werkt ze samen met Docking Station aan verhalen bij het fotowerk van fotografen uit de hele wereld die door Docking Station naar Nederland worden gehaald. Voor ‘Geen Mens is een eiland’ /’No Man is an Island’ werd ze gekoppeld aan Ryan Walker en Imre Ploeg.
Imre Ploeg is componist, dirigent en sociaal activist en verbindt verschillende groepen met maatschappelijk betrokken werk, voornamelijk op het gebied van muziek en ecologie. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en schreef opdrachtcomposities voor o.a. het Nederlands Studenten Kamerkoor, het VU Kamerkoor, het Brussels Kathedraalkoor en het Kennemer Jeugdorkest. Ploeg is dirigent van Kamerkoor JIP, Consorte en ZIJ Vocaal Ensemble en werkt als coördinator talentontwikkeling en participatie bij het Nederlands Kamerkoor.
Colofon
Geluidseffecten: www.freesound.org
Cello: PaulSola
Zang (de sirenen): Sanne Rambags
EIndmix: Arno Peeters
Muziek opname: Tijmen de Vries
Stem Laurence Fischer: Dic van Duijn (NL) en Aaron Bradley
Grafisch ontwerp & art direction: Marcel de Vries (www.superaarde.me)
Interactie ontwerp & techniek: (www.slices.co)
Creatieve and uitvoerende producenten: Anaïs López & Marga Rotteveel (www.dockingstation.today)
Toelichting redactie
De multimediaproductie No man is an Island slaagt er wonderwel in om de kijker mee te nemen naar een andere, onbekende wereld. In vier afleveringen vaar je mee met hoofdpersoon Laurence Fisher op wat wel eens zijn laatste overtocht naar het vasteland zou kunnen zijn. De keuze om deze reis centraal te stellen, zorgt voor een duidelijke dramatische ontwikkeling in de vertelling.
Fotograaf Ryan Walker fotografeert en filmt al zes jaar de bewoners van het eiland. Radiomaker Emmie Kollau sprak met Laurence Fisher en maakte op basis van zijn levensverhaal een knap en spannend multimediaverhaal. Hoewel er gebruik wordt gemaakt van verschillende media – audio, video, fotografie, tekst en muziek – raak je als kijker geen moment verdwaald in het verhaal. De navigatie is duidelijk, de vormgeving fraai en de fotografie sterk. Het is één geheel en alle elementen versterken elkaar: dit is hoe een multimediaverhaal moet werken en voelen. En dan is er nog de prachtige dromerige muziek van Imre Ploeg die je transporteert naar een andere wereld. Een escape, helemaal wat we nodig hebben te midden van alle coronaverhalen.
Door Stephanie Bakker
Meestervertellers
Jaarlijks brengen we de beste Vlaamse en Nederlandse verhalende journalistiek in beeld, tekst en geluid digitaal samen in Meestervertellers.