Storytelling in het digitale tijdperk
22 April in Pakhuis de Zwijger

Thema van onze conferentie 2016 is storytelling in het digitale tijdperk. Voor het eerst hebben we een expert gevraagd om onze conferentie te cureren, en we zijn erg enthousiast dat ze heeft ingestemd: Amy O’Leary.

amyhighrez

Amy O’Leary was producer bij de populaire Amerikaanse radioshow This American Life en werkte in acht jaar tijd in half een dozijn functies bij The New York Times. Ze was een van de belangrijkste auteurs van het Innovation Report, in 2014, over de toekomst van de krant. Ze werd gepromoveerd tot adjunct chef buitenland, maar met een grote belangstelling voor het meten en vasthouden van de aandacht van het publiek, verliet ze de Times om hoofdredacteur van Upworthy te worden.

In haar toespraken benadrukt Amy al enige tijd dat informatie dank zij het web oneindig, maar onze aandacht eindig. Hoe kunnen de media – nu ze ook concurreren met games, Facebook en on demand tv – de strijd om de aandacht winnen? Welke nieuwe mogelijkheden biedt het internet daarbij?

Elke mediaorganisatie zoekt manieren om lezers te bereiken in het digitale tijdperk – in een wereld vol informatie. Gevestigd in New York en werkzaam in de frontlinie van dit gevecht, nodigt Amy voor ons de interessantste verhalenvertellers in het digitale tijdperk uit. Wie zijn de briljante geesten waar zij zich aan laaft? En wat kan er en waar gaat het naartoe met de narratieve journalistiek online? En wanneer zet je welk medium in voor je verhaal? Luister hier naar Amy O’Leary over dat onderwerp. De gepassioneerde vertellers die Amy uitnodigt pionieren ieder op hun eigen manier in de nieuwe media en tonen ons New Journalism 3.0 – ofwel de New New New Journalism.

Amy O’Leary: ‘Alle journalistiek gaat over empathie – over het begrijpen van andere mensen. Ik denk dat voor de toekomst van de journalistiek empathie is nog belangrijker is. Informatie overbrengen was belangrijk vijftig jaar terug. Maar vandaag de dag beschikt iedereen over informatie. De belangrijkste vaardigheid voor brengers van nieuws is nu het kunnen vertellen van een verhaal. En empathie is wat maakt dat er iets in de hoofden van mensen verandert.’

Tijdens de conferentie zal ook Mark Kramer weer aanwezig zijn als verhalendokter. Hij en tal van andere sprekers geven op 21 april, de dag voor de conferentie een masterclass. Op de avond van de 21e april vindt er een kijk- en luisteravond plaats waar je werk van verschillende sprekers kunt bekijken en beluisteren. Dus save the date!