De beste verhalende journalistiek van 2021

Zend nu in!

De beste verhalende journalistiek van 2021

Zend nu in!

Ken jij nog een sterk verhaal?

 

Verhalen beklijven. Een verhaal – met personages, een spanningsboog, een diepere betekenis – informeert niet alleen maar laat je ook meebeleven. Ken jij nog zo’n sterk verhaal? Zend dan in voor Meestervertellers 2021, een selectie van de mooiste verhalende journalistiek in Nederland en Vlaanderen.

Vanaf nu kunnen alle in 2021 verschenen Nederlandstalige journalistieke verhalen* meedingen, zowel geschreven verhalen (Lezen) als producties in audio (Luisteren), video (Kijken), of crossmediaal gemaakt (Beleven). 

Ben jij of ken jij een Meesterverteller? Zend uiterlijk 31 december in!

Wanneer is iets verhalende journalistiek?

Daar is niet een geldende definitie voor, maar we hebben wel tien slimme criteria die verhalende journalistiek van fictie en verslaggeving onderscheiden. Zoals show don’t tell, een goede spanningsboog en het gebruik van personages en scènes die tot de verbeelding spreken. Check voordat je inzendt onze criteria!

10 criteria

Wat is verhalende journalistiek?

De vuistregel is dat verhalende journalistiek zich van niet-verhalende journalistiek onderscheidt door het gebruik van narratieve technieken en van fictie door het waarheidsgetrouwe karakter. Maar dat blijft een grof onderscheid. Daarom hebben we een aantal specifieke criteria geformuleerd, te beginnen met de journalistieke:

1. Verhalende journalistiek behandelt bestaande dingen, mensen en gebeurtenissen. Het gaat dus om non-fictie.

2. Het daadwerkelijk bestaan van essentiële evenementen, verhaallijnen en personages moet kunnen worden getoetst, al was het maar in vertrouwelijkheid (wanneer bijvoorbeeld privacy of veiligheid in het geding zijn).

3. Stijlmiddelen kunnen worden ingezet om de zeggingskracht van het verhaal te versterken, maar mogen de feiten of de loop van de gebeurtenissen niet wijzigen.

4. Wanneer de rol van de maker essentieel is voor het verloop van het verhaal, omdat hij of zij bijvoorbeeld betrokkene is, moet dit voor het publiek duidelijk zijn.

5. Wanneer de maker het verloop van het verhaal beïnvloedt, bijvoorbeeld doordat hij of zij de gebeurtenissen (mede) stuurt, moet dat in de productie (her)kenbaar zijn gemaakt.

Ook het gebruik van narratieve technieken is kenmerkend voor verhalende journalistiek. We onderscheiden vijf van zulke technieken. Die hoeven niet allemaal tegelijk in een productie voor te komen, maar als ze allemaal ontbreken, is zeker dat er van verhalende journalistiek geen sprake is.

6. De aanwezigheid van heldere personages. Hun functie is dat ze voor identificatie, belangstelling en verwondering zorgen en het verhaal voortstuwen.

7. Het gebruik van scènes oftewel show don’t tell: de maker legt niet uit wat er aan de hand is, maar laat dat zien, horen, ruiken en voelen.

8. Spanningsboog. Verhalende journalistiek geeft niet meteen alle informatie prijs maar speelt daar een spel mee. De maker gebruikt daarbij gereedschappen als vooraankondigingen, versnelling, vertraging, terugblikken en cliffhangers.

9. Een verteller. Deze kleurt de gebeurtenissen en betrekt de lezer, kijker of luisteraar bij het verhaal. De verteller kan een belevende ‘ik’ zijn of een alwetende of personale verteller, maar er kunnen ook meerdere vertellers zijn.

10. Gelaagdheid. Een ‘kleine’ gebeurtenis die op zichzelf misschien niet nieuwswaardig is, kan voor een grotere maatschappelijke ontwikkeling staan, of een nieuwswaardig verhaal kan vervlochten zijn met privébelevenissen van personages.

Een productie heeft voor ons meerwaarde als ze ook nog aan (een van) de volgende criteria voldoet:

Nieuwswaarde. De productie is maatschappelijk relevant en/of staat voor iets groters dat in het brandpunt van de belangstelling staat.
Uniciteit. De originele aanpak, de bijzondere research of de grote inspanning maken dat de productie uitstijgt boven een regulier verhaal.

Wat is Meestervertellers?

Meestervertellers is de jaarlijks selectie van de beste verhalende producties uit Nederland en Vlaanderen, een initiatief van Stichting Verhalende Journalistiek. De redactie van Meestervertellers bestaat uit Vlaamse en Nederlandse journalisten en werft zelf actief. Maar ook jij kunt verhalen insturen – een verhaal dat je zelf hebt gemaakt, of een verhaal van iemand anders. We werken met vier categorieën LezenLuisterenKijken en Beleven

Na 31 december overlegt de redactie de inzendingen en maken vanaf eind januari/begin februari de 10 beste verhalende journalistieke producties bekend. In maart is er een presentatie in De Brakke Grond waar de makers van meeslepende en verrassende producties komen vertellen over hun maakproces en in het zonnetje worden gezet. 

Weten wie er in 2021 in de redactie zitten? Dat lees je hier

 

Zo zag Meestervertellers 2020 eruit

Samen met De Brakke Grond en De Buren heeft Stichting Verhalende journalistieke een inspirerende avond georganiseerd met de 10 Meestervertellers van 2020. Makers van verrassende en meeslepende verhalen kwamen vertelden over hun maakproces en werden in het zonnetje gezet door onze fantastische moderator Katinka Baehr.

 

Neem een kijkje achter de schermen

📸 Renate Beense 

Bekijk de Meestervertellers van vorig jaar

De Man en de Maan

door Saar Slegers Wat gebeurde er net na de oerknal? Voor het antwoord op die vraag moet astronoom Marc Klein Wolt naar de achterkant van de maan. Eén probleempje: daar is nog niemand geweest. Als hij in zee gaat met opkomende ruimtemacht China, blijkt samenwerken niet zonder risico.

Dwars door Vlaanderen en een rotjaar

door Rik Van Puymbroeck

Rik Van Puymbroeck probeert mijmerend en traag de ziel van Vlaanderen te vatten aan het eind van een historisch jaar, 2020. Daarom maakt hij een wandeling van ruim 474 kilometer door heel Vlaanderen.

Ruut Weissman: De hoofdpersoon

door Judith de Leeuw

Judith de Leeuw wilde iets toevoegen aan het MeToo-debat met De hoofdpersoon. Door niet te vervallen in een verhaal van slachtoffer en dader, maar de complexiteit van machtsverhoudingen écht recht te doen.

De plantage van onze voorouders

door Maartje Duin en Peggy Bouva

Maartje Duin ontdekt dat haar voorouders in 1863 mede-eigenaar waren van een suikerplantage  in Suriname. Duin zoekt contact met de nazaten van de tot slaafgemaakten: de familie Bouva. Samen met Peggy Bouva reconstrueert ze het verhaal van de plantage.
Credits: Daniel Niessen

Als een hulpeloos vogeltje stond Jaimy bij jeugdzorg voor de deur

door David Hielkema

Twee maanden liep David Hielkema mee bij de ggz-instelling Wij Zijn Broer. Daar zitten jongeren die al maanden niet meer naar school gaan, zich opsluiten op hun kamer en daar drugs en alcohol gebruiken of dag en nacht gamen.

Ze noemen me Baboe

door Sandra Beerends

Sandra Beerends vertelt met Ze noemen me Baboe een universeel verhaal over liefde en loyaliteit. De film bestaat volledig uit uniek archiefmateriaal en vertelt het verhaal van Alima, die als kindermeisje werkte in de voormalige kolonie Nederlands Indië.

Drie dagen

door Ward Bogaert en Philip Heymans

Elvire wil sterven en heeft euthanasie gevraagd.  In drie dagen tijd vertelt ze haar levensverhaal aan reporters Ward Bogaert en Philip Heymans, en aan Ine Van Wymersch, procureur van Halle-Vilvoorde. Zij zullen het noteren, zodat Elvire eindelijk kan sterven.

Klassen

door Ester Gould, Sarah Sylbing en Daan Bol

Sarah Sylbing en Ester Gould volgen achtstegroepers vlak voor het eindadvies voor de middelbare school. Sommige kinderen worstelen met hun thuissituatie of prestatiedrang. Gelukkig zijn er de zeer betrokken leraren, de mentor en de wethouder. Maar is dat genoeg?

Credits: Linelle Deunk

De politie schoot Rubens op Koningsnacht neer. Hij bleek de verkeerde

door Maud Effting en Willem Feenstra

Nadat Rubens Grouwels is neergeschoten door een agent, stort zijn wereld in. Zou hem dit ook zijn overkomen als hij wit was geweest? Maud Effting en Willem Feenstra reconstrueren die gitzwarte avond en alles wat daaraan vooraf ging.

No man is an Island

door Emmie Kollau, Imre Ploeg en Ryan Walker

Laurence Fisher woont al 55 jaar op het Canadese eiland Lasqueti.  Wanneer zijn vader op een dag uitvaart met zijn broertjes en zus aan boord en nooit meer terugkeert, erft Laurence een enorm stuk land in het noorden van het eiland. Maar hij heeft geen idee wat hij ermee aan moet.

Laat je inspireren door ons archief

Archief: 2013 / 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020

Contact

Adres:

Postbus 15899
1001 NJ Amsterdam
Nederland

E-mail:
info@verhalendejournalistiek.nl