De jaarlijkse Gerard van Westerloolezing is een eerbetoon aan één van de grondleggers van de verhalende journalistiek in Nederland. Elk jaar spreekt een bekende schrijvende journalist over de keuzes die hij of zij heeft gemaakt: welke verhalende tools zet diegene in en waarom? Wat kunnen andere journalisten hiervan leren?

Dit jaar is de Amerikaanse journalist en schrijver Lisa Taddeo te gast. Zij beschrijft in haar non-fictie boek Drie Vrouwen de rol van verlangen in het leven van drie Amerikaanse vrouwen. Lisa Taddeo publiceerde onder andere in Granta, The Sun Magazine, Esquire Magazine, Elle en Glamour. Met haar korte verhalen won ze tot tweemaal toe de Pushcart Prize, ze won de William Holodnok-fictieprijs en in 2017 de Florence Engel Randall Award. Drie Vrouwen is haar debuut en werd in verhitte veilingen aan elf landen verkocht. Voor Drie vrouwen verricht Taddeo acht jaar onderzoek. Om personages te vinden reist zij door heel Amerika, hangt flyers op in verschillende steden, richt een discussiegroep op voor vrouwen om over seksualiteit te praten en struint avond na avond bars af om mensen te spreken.

Tijdens de research spreekt zij met honderd mensen, maar uiteindelijk wordt het een boek over drie vrouwen. Eén van de personages in het boek is Maggie. Zij spant een proces aan tegen de populairste leraar van haar middelbare school, met wie zij naar eigen zeggen als tiener een ongepaste relatie had. In de rechtszaal is het zijn woord tegen het hare, omdat veel van het bewijsmateriaal is vernietigd. De leraar werkt niet mee aan Taddeo’s boek. Hoe ga je als journalist om met een verhaal dat uiteindelijk neerkomt op de herinneringen van één iemand? Kan je dit verhaal vertellen zonder weerwoord? Lina is eenzaam binnen haar huwelijk en begint een affaire. Zij kan daar met niemand over praten, behalve met Taddeo. Wat is je rol als embedded journalist in het leven van je personages? Hoe bewaar je afstand en wat voor afspraken maak je daar over? Tot hoe ver reikt je verantwoordelijkheid?

Taddeo vertelt in haar lezing over dit proces. Juist door op detail-niveau in te zoomen op een persoonlijke geschiedenis kom je tot een universele waarheid over vrouwen en verlangen, zegt Taddeo. Maar hoe kom je als schrijver tot die diepere laag van je onderwerp? In Drie Vrouwen combineert Taddeo journalistiek met de taal van proza, waarin intieme herinneringen op zintuiglijk niveau worden gereconstrueerd. Hoe komt Taddeo tot die details? Hoe kan je die details factchecken en tot waar reikt de vrijheid van de schrijver?

Gerard van Westerloolezing 2019
Spui25
Spui 25
1012XA Amsterdam
19:30 Inloop
20:00 – 22:00 Lezing

Koop hier Tickets 

De Gerard van Westerloolezing 2019 is een samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, SPUI 25 en uitgeverij Nijgh & Van Ditmar en wordt mogelijk gemaakt door de Gravin van Bylandt Stichting.