Op 16, 17 en 18 mei organiseerde Stichting Verhalende Journalistiek haar jaarlijkse Europese conferentie True Stories. Dit jaar had de conferentie als thema “Beyond The Bubble”.

De bubbel
In deze tijd van grote protesten, extreme politieke standpunten en xenofobe vooroordelen is de kracht van het narratief groter dan ooit tevoren. Het kan ons verenigen of ons juist polariseren. Het is daarom dat Stichting Verhalende Journalistiek het van groot belang vond om tijdens True Stories te reflecteren op ‘de narratieve bubbel’ waar je je als lezer, maar zeker ook als journalist al snel in begeeft.
Tijdens True Stories: Beyond the Bubble spraken baanbrekende verhalenvertellers over de manieren waarop zij door een gefragmenteerd medialandschap navigeren. Hoe verleiden zij een publiek te lezen, luisteren of kijken, zonder meteen te oordelen? En hoe gaan zij om met hun eigen (voor-)oordelen ten opzichte van hun onderwerpen? Deze en nog veel meer vragen zijn aan bod gekomen in masterclasses, paneldiscussies, lezingen en werksessies.

Donderdag 16 mei – de masterclasses en het debat
Dit jaar begonnen we True Stories met twee bijzondere masterclasses. Radioproducer, componist en geluidsontwerper Hana Walker-Brown hield in de Universiteit van Amsterdam een werksessie met zo’n twintig bezoekers van de conferentie. In de masterclass besprak Walker-Brown haar eigen werkwijze, en hoe zij haar geluidsontwerp op haar onderwerpen afstemt. Ze sprak over hoe zij haar onderwerpen benadert en hoe geluid en muziek de luisteraar van je product het verhaal in kan zuigen of juist af kan stoten. Na Walker Browns presentatie was er ruimte voor de deelnemers om fragmenten van hun work in progress te delen en te bespreken.
Ondertussen hield Mark Kramer, professor of Clinical Practice in Narrative Journalism aan Boston University en founding father van de True Stories-conferentie, één van zijn intieme werksessies op de redactie van De Groene Amsterdammer. Long form schrijvers kregen de kans hun lopende projecten met deze meester in de verhalende journalistiek onder de loep te leggen.
‘s Avonds trapten we het programma in Pakhuis de Zwijger af met een debat over de scheidslijn tussen verhalen vertellen en echte journalistiek bedrijven – naar aanleiding van Jan Kuitenbrouwers kritiek op narrativisme die eerder dit jaar op Follow The Money verscheen. Kuitenbrouwer presenteerde nogmaals zijn kritiek, waarna journalist Thomas Rueb, Voice of Witness-redacteur Mimi Lok, filmmaker Mads Brügger en fotograaf Guy Martin voorbeelden gaven uit hun eigen werk die op de rand lagen tussen storytelling en journalistiek bedrijven. Met moderator Katinka Beahr discussieerden zij met de zaal over de nuance van het grijze gebied  tussen verhaal en journalistiek.

Vrijdag 17 mei – de lezingen en werksessies
De volgende ochtend opende Pakhuis de Zwijger al om 08.30 uur zijn deuren voor onze bezoekers. Om 09.00 uur opende voorzitter Irene van der Linde het programma, waarna Thomas Rueb in de grote zaal vertelde over het schrijven van zijn boek Laura H. Afwisselend met de Grote Zaal was er programmering in de IJzaal en de Studio van het Pakhuis. In de kleinere zalen spraken Jennifer Pettersson, over haar podcast ‘Opgejaagd’, Jurjen Blick, over zijn serie ‘Stuk’, Henk Blanken, over hoe je je verhaal aan de man krijgt, en Marjolijn van Heemstra en Marieke van der Velden, over hoe je een gesprek opent met ‘de ander’.
Maar op onze internationale conferentie, waren zij natuurlijk niet de enige sprekers. Ook de Egyptische fotograaf Heba Khamis, de Finse illustrator Viivi Rentanen, de Britse uitgever Richard Charkin (Mensch Publishing), fotograaf Guy Martin en radioproducer Hana Walker-Brown, de Deense filmmaker Mads Brügger, de Amerikaanse redacteur Mimi Lok (Voice of Witness) en schrijver Mateo Hoke en het Europese journalistieke collectief Are We Europe vertelden over hun werk, hun methoden en vooral: hoe zij buiten hun eigen bubbel blijven treden en hun publiek verleiden hetzelfde te doen.

Zaterdag 18 mei – Dan Reed
We sloten True Stories: Beyond the Bubble af in de Singelkerk op zaterdag 18 mei. Dan Reed, één van de meest gelauwerde en controversiële documentairemakers van het moment, gaf een lezing over de meest besproken documentaire van 2019: Leaving Neverland.
In zijn lezing sprak Reed over zijn methoden om nabijheid tot zijn onderwerpen te realiseren. Hij vertelde hoe hij zich onderdompelt in de verhalen die hij wil vertellen en de mensen die hij wil spreken als het ware voor zich wint, zonder de technische aspecten van zijn werk te vergeten. Reed vertelde hoe je de precaire situaties waar je je als documentairemaker soms in begeeft kan verenigen met de technische aspecten van alles op film krijgen en aan een verhaal bouwen.
Na Reeds presentatie was er ruime gelegenheid voor de zaal en moderator Joost de Vries om vragen te stellen over Reeds werkwijze en de reacties op Leaving Neverland.