Ester Gould (1975) enSarah Sylbing (1980) volgden mediastudies in Amsterdam en New York. Beiden maken boeken, radio- en tv-programma’s, zowel samen als individueel. Hun werk gaat vaak over maatschappelijke thema’s als armoede, migratie, ouderdom en zorg. Via fictie, dramatisering en intieme scènes, proberen ze de lezer, kijker of luisteraar in het verhaal te trekken.Vanaf 2006 bezochten de twee veelvuldig de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord, een volkswijk waar veel armoede voorkomt. Ze schreven naar aanleiding daarvan het boek Dubbeltjes & Kwartjes en maakten twee documentaires, De rekening van Catelijne en 50 Cent, over een multiprobleemgezin. Dat vormde de opmaat tot de documentaireserieSchuldig, die in 2016 werd uitgezonden. Vanwege die serie riep Villamedia Gould en Sylbing uit totjournalisten van het jaar 2016.
Waarom dit verhaal? 
Vaak springt een verhaal er vooral uit door de scènes of de personages. 
Schuldig valt ook op door de mooie spanningsboog, de gelaagdheid en de journalistieke meerwaarde. De serie voegt daar zelfs nog iets aan toe: maatschappelijke impact. Door Schuldig laaide het debat over schuldenproblematiek in Nederland op, ook doordat de makers na afloop on tourgingen. Net als de veelgeprezen politieserie The Wire onderscheidt Schuldig zich doordat beide kampen, de mensen met schulden en de schuldeisers/hulpverleners, evenveel aandacht krijgen. Er zijn geen good guys en bad guys. Uitdieping van personages en problematiek krijgt voorrang boven actie. The Wire is een dramaserie die dicht bij de realiteit blijft, Schuldig is een documentairereeks die, onder meer door de inzet van een dramaturge, is gedramatiseerd. Dat de werkelijkheid soms even in het drama is geperst, anders dan gesuggereerd speelt de serie zich niet alleen in de Vogelbuurt af, is bij zoveel kwaliteit en integriteit vergeeflijk