True Stories Onlineconferentie

 2 juni 2021

Laat je inspireren door de mooiste ware verhalen

Kijk hier de sessie met wetenschapsjournalist Saar Slegers terug

Wat een dag was het, 2 juni! Wij zijn nog steeds aan het nagenieten van de True Stories conferentie 2021. Terwijl buiten de temperaturen opliepen, zaten meer dan 100 mensen vanuit hun huiskamer klaar om te genieten verhalen van makers, pittige discussies en inspirerende ideeën. Lees hier onze terugblik en bekijk de foto’s om te zien hoe het er achter de schermen aan toeging! 

Heb je de conferentie gemist? Geen zorgen, we zetten deze zomer een aantal sessies beschikbaar om terug te kijken. En we beginnen met wetenschapsjournalist Saar Slegers: van ruw materiaal naar spannend verhaal. Ze vertelde over het maakproces van de bekroonde podcastserie De Man en de Maan – van de eerste schetsen op papier tot de laatste puntjes op de i. Slegers geeft een uniek inkijkje in het maakproces van een podcastserie. 

Deze sessie is tot stand gekomen in samenwerking met Vereniging voor Wetenschapsjournalistiek en -communicatie

Moderator

Bahram Sadeghi (1967, Iran) is de moderator van de onlineconferentie True Stories 2021. Hij neemt plaats in het gloednieuwe mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag.

Met een achtergrond bij de televisie, heeft Sadeghi zich in de afgelopen jaren vooral toegelegd op het schrijven van reportages en het modereren/organiseren van debatten. Zijn reportage “hoe ik in een laadruim naar Engeland belandde” werd in 2016 door de Stichting Verhalende Journalistiek uitgeroepen tot het beste verhaal uit de kranten.

Sprekers

foto: Carli Hermès

Annejet van der Zijl

Sessie (nederlandstalig)
Met schrijver Annejet van der Zijl duiken we in de schrijversdilemma’s. Hoe structureer je een omvangrijk verhaal van duizenden woorden? Waar vind je de balans tussen het duiden van de historische contexten en hoe laat je tegelijkertijd het persoonlijke verhaal van je hoofdpersoon tot zijn recht komen? Hoe vind je uit alle archiefmaterialen en herinneringen die met je gedeeld zijn, één rode lijn voor jouw verhaal? 

 

Heb jij vragen voor Annejet van der Zijl? Zijn er dingen die je altijd al hebt willen weten over haar maakproces achter haar bestsellers? Stel ze via het formulier, en wie weet mag jij 2 juni tijdens de conferentie live jouw dilemma’s aan haar voorleggen. 

Biografie Annejet van der Zijl

Annejet van der Zijl is een van de bekendste en meest gelezen schrijvers van ons land. Ze schreef tot dusver zes non-fictieboeken en (samen met Jo Simons) één fictieboek, die allen bestsellers werden. Voor haar totale oeuvre ontving ze onder andere de Gouden Ganzenveer en de Amsterdamprijs voor de Kunst.

Lees meer

Annejet van der Zijl studeerde in Amsterdam en Londen. Ze werkte als journaliste tien jaar bij het opinieblad HP/De Tijd, waar ze zich specialiseerde in literaire geschiedschrijving en portretten. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust, over het meest roemruchte artistieke broeinest van Nederland.

Anna, de veelgeprezen biografie van Annie M.G. Schmidt, werd onder andere genomineerd voor De Gouden Uil literatuurprijs. Het boek vormde de basis voor de groots opgezette tv-serie Annie M.G.. Bijzonder succesvol was Van der Zijl met Sonny Boy (2004), waarvan meer dan een half miljoen exemplaren werden verkocht en dat eveneens verfilmd werd. In 2010 verscheen haar spraakmakende biografie Bernhard. Een verborgen geschiedenis. Eveneens lovend ontvangen werd haar boek Gerard Heineken. De man, de stad en het bier, dat in 2014 verscheen. Van De Amerikaanse prinses, verschenen in 2015, werden in tien maanden 150.000 exemplaren verkocht.

Annejet woont met man en hond aan de Noord-Hollandse kust.

Zie hier de trailer van The Enemey of lees over de making-of van de productie. 

Karim Ben Khelifa

Sessie (engelstalig)
“We make sense of the world through stories and we remember it through experiences”, dat is het motto Karim Ben Khelifa. Hij is een van de pioniers op het gebied van digitale vertelvormen in de journalistiek. Van oorsprong werkte hij als fotojournalist en oorlogscorrespondent, maar hij wilde zijn verhalen invoelbaarder maken meer impact geven.

Daarom zoekt hij sindsdien samenwerkingen op met diverse wetenschappers en technici van onder meer MIT, waar hij ook artist-in-residence is geweest. Met hen verkent hij nieuwe vertelvormen. Daaruit vloeide bijvoorbeeld The Enemy, bekroonde interactieve en immersieve productie over oorlogsstrijders. Hoe pak je zoiets aan? En wat kunnen we leren van zijn interdisciplinaire praktijk? En waarom zijn deze nieuwe vertelvormen zo geschikt voor verhalende journalistiek? 

 

Biografie Karim Ben Khelifa

Karim Ben Khelifa is een internationaal bekroonde Belgisch-Tunesische maker en regisseur. Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van kunst, wetenschap en journalistiek.

Lees meer

Voordat Karim Ben Khelifa met nieuwe digitale media aan de slag ging, werkte hij als oorlogscorrespondent en fotojournalist voor tijdschriften zoals Time, Newsweek, Stern en GEO. Sinds 2015 verdiept hij zich in immersieve producties voor onder meer MIT, waar hij ook artist-in-residence is geweest.  Hij zoekt actief de samenwerking op met verschillende disciplines, zoals wetenschappers en ontwikkelaars. In 2017 bracht hij The Enemy uit, een interactieve en immersieve mixed reality-productie over oorlogsstrijders. Zijn nieuwe project, Seven Grams, is een mondiaal augmented reality-verhaal over conflictmineralen, volledig te beleven op een smartphone.  

Foto: Jara Lucieer

Willem Bosch

Sessie (nederlandstalig)
Tijdens de lockdown in april 2020 begon Scenarioschrijver Willem Bosch, bekend van Feuten, Van God Los en Penoza met gratis workshops filmscript schrijven. Met een flinke dosis humor, gewoon vanuit zijn eigen huiskamer. En nu leert hij ons hoe we een droog nieuwsverhaal kunnen omtoveren tot een aangrijpend scenario. Stap voor stap laat hij zien hoe hij een feitelijk achtergrondverhaal omtovert naar een ijzersterk verhalende productie, met scènes, hoofdpersonages en spanningsboog. Laat je inspireren door deze enthousiaste maker die ons leert te denken in scenario’s.

 

Biografie Willem Bosch

Willem Bosch is een Nederlands scenarioschrijver en regisseur

Lees meer

Hij schreef aan afleveringen van onder andere de dramaseries Van God los, Penoza, Nieuwe buren, en het mede door hem bedachte Feuten, alsook de bioscoopfilms Bellicher: Cel (het vervolg op Bellicher; de Macht van meneer Miller) en Baantjer: het begin.

In 2015 maakte hij zijn regiedebuut met de korte film Weg Met Willem, die de Jury Prijs voor Best Narrative Short Film won op het Riverrun International Film Festival. In 2019 regisseerde hij de Telefilm Hiernamaals, die genomineerd werd voor de New Direction Competition op het Cleveland International Film Festival en de Special Jury Prize won op het Atlanta Film Festival.

In september 2012 debuteerde Bosch met zijn roman Op zwart. In 2016 volgde de columnbundel Ontaarde Ouders, met zijn vriendin Sarah Sluimer.

Biografie Carlos Spottorno

Carlos Spottorno is een Spaanse fotojournalist. Sinds 2001 focust hij zich op grotere fotografieprojecten, meestal rondom thema’s als economie, politiek en maatschappelijke problemen. Ook is hij geïnteresseerd in nieuwe audiovisuele verhaalvormen zoals strips en graphic novels

Lees meer (ENG)

Carlos Spottorno’s career started as an advertising art director. Since 2001 he has been pursuing long-term photography projects, usually gravitating around economy, politics and social issues. Carlos has in the recent years developed an intense activity around the journalistic and documentary books, audiovisual language, as well as new visual narrative forms such as graphic novels –notably his last book La Grieta, available in Spanish, German, French and Italian. 

Spottorno has 7 published books to the date, and has exhibited his work, presented his books and given lectures in numerous international venues and photo festivals. Carlos contributes regularly with the magazine El País Semanal and has published his works in media such as National Geographic España, Süddeutsche Zeitung Magazin, Internazionale and other international media.

Carlos Spottorno & Guillermo Abril

Sessie (engelstalig)
Wat maakt een samenwerking in verhalende journalistiek nou succesvol? Volgens de Spaanse journalisten Guillermo Abril en Carlos Spottorno vergt het vinden van een goede werkpartner haast net zo veel tijd als eentje treffen in de liefde. Ze hebben namelijk behoorlijk wat ervaring op dit gebied. Spottorno en Abril geloven heilig in het reportersgeluk, maar zweren bovenal bij samenwerken in de journalistiek. 

De twee reisden langs diverse Europese grensgebieden tijdens de migratiecrisis tussen 2014 en 2016. Fotograaf Spottorno nam meer dan 25.000 foto’s en schrijver Abril schreef tientallen schriftjes vol met aantekeningen. Samen maakten ze het internationaal bekroonde The Crack, een kruising tussen een graphic novel, een fotoboek en een journalistiek dagboek. Een bewuste keuze, omdat ze hoopten op deze manier de meeste mensen te bereiken en daarmee de grootste impact te maken met hun verhalen. Waarom vinden ze dat zo belangrijk? Hoe beviel de samenwerking daarin? En hoe kwamen ze op deze specifieke vorm? 

 

Biografie Guillermo Abril

Guillermo Abril is sinds 2007 in dienst als redacteur bij de Spaanse krant El País.

Lees meer (ENG)

Guillermo Abril, born in Madrid in 1981, has been a staff reporter of El País Semanal, Sunday magazine of El País, since 2007. He has written dozens of reportages, interviews and profiles, with a special focus on European and International affairs. Guillermo is coauthor of La Grieta (Der Riss), and a World Press Photo winner for his participation in the short documentary “At the gates of Europe”. He also co-directed the short documentary ‘The Resurrection Club’, nominated to the Spanish Cinema Awards (Goya). He has been also been teaching journalism since 2016. Guillermo has presented La Grieta (Der Riss) in various international events, such as the Bergen non-fiction literature festival (NO), Literaturhaus Berlin (DE), Montevideo (UY).

Lees alvast een voorproefje van The Crack

 

Foto: Renate Beense

Saar Slegers

Sessie (nederlandstalig) aangeboden i.s.m. met Vereniging voor Wetenschapsjournalisten

Hoe maak je van een complex en wetenschappelijk onderwerp een spannend en begrijpelijk verhaal? Aan de hand van haar podcast De Man en de Maan (waarmee ze de VWN Publicatieprijs won) vertelt radiomaker Saar Slegers hoe een standaard sprookje kan helpen om de juiste personages te kiezen, welke informatie je vooral niet door een wetenschapper moet laten vertellen en hoe je spanningsbogen kan uittekenen om de lengte van je verhaal te bepalen. Daarnaast laat ze zien hoeveel bloed, zweet en tranen er schuilgaan achter een simpele scène van anderhalve minuut.

 

Biografie Saar Slegers

Saar Slegers is radiomaker en journalist

Lees meer

Voor haar documentaires – te horen bij onder andere Argos, Radio Doc / DOCS en Bureau Buitenland – onderzocht Saar de afgelopen jaren de arbeidsomstandigheden op riviercruises, dook ze in de krochten van de Nederlandse bureaucratie en ging ze met vier Duitse dames op zoek naar de laatst levende wilde kamelen in de Gobiwoestijn. Begin 2020 publiceerde ze haar eerste podcastserie: De Man en de Maan (NTR), waarmee ze de VWN Publicatieprijs won. Sinds kort staat ook haar tweede podcast, De Rode Draad (VPRO), online.

Saar werkte verder als researcher voor wetenschapsprogramma’s zoals De Kennis van Nu, Focus, De Volmaakte Mens en Labyrint. En als ze niet werkt fietst ze het liefst de wereld rond. 

 

Alles voor een scène

Sessie (nederlandstalig) 

In deze sessie duiken we in de journalistieke dilemma’s in de audiojournalistiek. Mag je stiltes langer laten lijken dan ze eigenlijk waren om spanning op te voeren? Hoever mag je gaan met suggesties opwekken in een verhaal over goed en slecht, een dader en een slachtoffer?  Hoe lang mag je je luisteraar in het ongewisse laten totdat je toch meer informatie verklapt, die essentieel is voor het verloop van het verhaal? Aan de hand van Nederlandse podcasts behandelen we een aantal van deze dilemma’s met een panel van experts op het gebied van audiojournalistiek. Uiteraard halen we ook wederhoor bij de makers. Want wat hebben we over voor een scène?

Panel wordt binnenkort aangekondigd

 

De Pitch

Pitch je eigen verhaal tijdens True Stories

Een pitch is hét middel om opdrachtgevers, fondsen of potentiële samenwerkingspartners te overtuigen van het belang van jouw project. Zit je al een tijdje te broeden op een prachtig verhaal, waarvan je denkt dat dit goed tot zijn recht zou komen in een verhalende productie? En zou je graag van experts willen horen wat je nog aan jouw pitch kunt verbeteren, of ben je op zoek naar iemand om samen je verhaal mee te realiseren? Geef je dan uiterlijk 21 mei op voor De Pitch van True Stories tijdens de conferentie op 2 juni.

 

Conferenties van afgelopen jaren

Ware verhalen beklijven: ze nemen je mee, tillen je op, schudden je wakker of openen je ogen. Wil je graag leren hoe je ware verhalen vertelt? Stichting verhalende Journalistiek organiseert een jaarlijkse conferentie over verhalende journalistiek: een dag vol lezingen, workshops en netwerkmomenten van inspirerende journalisten die je alles vertellen over verhalende journalistiek.

Beyond the bubble

2019 – In tijden gekenmerkt door protesten, polariserende politiek en vooroordelen, is de kracht van het ware verhaal belangrijker dan ooit. Storytelling kan ons samenbrengen of ons uit elkaar drijven. Hoe kunnen we de hulpmiddelen voor het vertellen van verhalen gebruiken om effectief door een gefragmenteerd landschap van verhalende bubbels te navigeren?

Dit vind je misschien ook leuk

Gerard van Westerloo lezing

Deze jaarlijkse lezing is een eerbetoon aan een van de grondleggers van de verhalende journalistiek in Nederland, Gerard van Westerloo.  Een spreker die werkt in de geest van de grote Nederlandse journalist vertelt over zijn of haar werkwijze.

Meestervertellers

Jaarlijks brengen we de beste Vlaamse en Nederlandse verhalende journalistiek in beeld, tekst en geluid digitaal samen in Meestervertellers. Met telkens een toelichting van de makers. Want hoe kwam dit briljante werk tot stand?

Contact

Adres:

Postbus 15899
1001 NJ Amsterdam
Nederland

E-mail:
info@verhalendejournalistiek.nl